Alcohol en krachtsport

Blog 6 juni 2019

Alcohol en krachtsport                                                                                                                                     

 

De dagen, weken, maanden schieten voorbij en we zitten bijna in de zomer.

Ook met mijn project, ‘moeke naar á la zandloper Monroe, is inmiddels al 3 maanden oud.

De resultaten heb ik in mijn vorig blogs besproken en de bevorderingen gaan gelukkig vooruit.

Wel langzamer dan ik graag gewild had maar met de kennis die ik inmiddels opgedaan heb, zit ik goed op schema.

Het is me duidelijk geworden, als je wilt lijnen rond je 30ste/40ste jaar, een groot verschil maakt als je boven 50 jaar bent.

Hormoon schommeling, vertraagde stofwisseling, spierafbraak zijn natuurlijke invloeden die boven 50 jaar grote invloed heeft op je afvalproces.

Toen ik 37 jaar was vlogen de kilo’s er af en nu mag ik blij zijn met een pondje per 2 weken.

Eerst was dit erg frustrerend maar met de nodige informatie verder, weet ik dat het juist goed is.

Uiteraard ga ik in komende blogs mijn kennis met jullie delen maar vooral ook mijn ervaring.

Je kunt wel de nodige informatie vinden op internet maar de praktijk geeft uiteindelijk het antwoordt.

 

Zo’n 3 maanden geleden ben ik begonnen met sporten in een sportschool.

Cardio en krachttraining 4 á 5 keer per week van minimaal een uur.

Goed bezig!

Dacht ik ook, tot ik de resultaten kreeg van 2 maanden sporten.

Op een speciale weegschaal wordt je vet, vocht en spiermassa berekend.

In vet was ik 2 kg afgevallen maar mijn spiermassa was ook afgenomen!!

Hoe kan dit nou?

Ik hield me aan de programma van K-slim, enige afwijking was glaasje wijn in de avonduren.

En in het weekend waren het er meer want, vond ik, had ik wel verdiend.

Ik rook niet, eetgezond, doe 5 keer per week sporten dus dat wijntje, ach…

Als je wilt afvallen moet je minder calorieën eten dan je nodig hebt, dat is duidelijk.

Dagelijks wijntje zat ik nog ruim onder de calorie behoefte van mijn lichaam en dat klopt ook, 2 kg vet afgevallen.

Maar met zoveel sporten, waarom geen spieropbouw?

 

Ik ben gaan verdiepen over invloed van alcohol en krachtsport.

En wat blijkt hieruit; het is een zeer slecht huwelijk, geen kans van slagen!

Alcohol heeft een groot invloed op krachtsport en ik zet het hier op een rij.

 

  1. Dehydratie

Als je alcohol drinkt moet je vaker plassen als normaal.

Het lichaam wilt van het gifstof alcohol af en spoelt het lichaam schoon.

Deze extra vocht wordt onder meer uit de spieren onttrokken.

Spieren hebben vocht nodig om te groeien, te weinig vocht, groeit een spier niet.

1 biertje verlies je 2 tot 4 keer zoveel vocht als normaal.

Dus als je een biertje drinkt, hoor je daarna minimaal 4 glazen water te drinken om het op te vangen aan vochttekort.

Echter heb ik in een café nog nooit iemand dit zien doen, ikzelf deed dat ook niet.

 

  1. Vermoeidheid

Slaap is heel belangrijk als je spieren wilt laten groeien.

In de nacht herstellen/ groeien spieren en daar moeten ze voldoende tijd voor hebben, 7 á 8 uurtjes.

Met alcohol slaap je onrustig en oppervlakkig wat negatief invloed heeft op herstel van je lichaam.

Bovendien ben je de volgende dag moe en futloos waardoor zin een sporten afneemt.

 

  1. Testosteron omlaag

Hoe meer je drinkt, hoe meer je testosteronlevel zakt.

Testosteron is één van de belangrijkste hormoon om je spieren te laten groeien.

Het geeft de prikkel aan de spieren voor aanmaak van spiervezels die door alcohol belemmerd wordt.

Dus als je intensief sport en daarna aan de bar paar pilsje besteld, is heel je inspanning voor niks geweest!

Sterker nog, dit werkt nog 36 uur door.

Na 3 drankjes blijft testosteron lager dan gemiddeld, dat betekent dat je 1.5 dag aan vooruitgang kwijt raakt.

 

  1. Cortisol

Cortisol is een stress hormoon wat onder invloed van alcohol wordt aangemaakt.

Alcohol is een gifstof en beschadigd je lichaam.

Je lichaam reageert daar op met stress waardoor cortisol vrijkomt.

Cortisol heeft vele nadelige effecten maar een daarvan is, dat het afbraak van je spieren in gang zet.

De reden is om extra energie uit de spieren vrij te maken zodat het lichaam kan herstellen van het gifstof (alcohol).

Gevolg is dat de groei van de spieren niet alleen wordt geremd maar ook actief tegen wordt gewerkt.

Daarnaast heeft cortisol ook invloed op aanzet van buikvet dus weg Six Pack!

 

  1. Minder vetverbranding

Alcohol bevat veel kilocalorieën; een gram levert 7 kilocalorieën, koolhydraten/eiwitten 4 kilocalorieën.

Het lichaam gaat eerst de alcohol verbranden omdat het af wilt van deze gifstof.

Terwijl dit proces bezig is kan er geen vetverbranding plaats vinden.

Een avondje stappen met alcohol eindigt vaak in een snackbar.

Je begrijpt nu dat de snack direct op de heup of buik gaat zitten want het wordt niet verbruikt maar opgeslagen in vetcellen.

 

 

Nadat ik dit allemaal gelezen heb, in diverse studies, ben ik onmiddellijk gestopt met mijn dagelijks wijntje.

Ik ben nu een maand verder en ik heb geen druppel meer gedronken, ook niet in het weekend.

Het kost me vanaf dag 1 geen enkel moeite terwijl ik voorheen allerlei bochten wrong om van deze dagelijks gewoonte vanaf te komen.

Dit is een mindset, bewust worden van de effecten van alcohol en wat wil je bereiken.

Mijn doel is stevige spieren krijgen voor behoud van mijn gezondheid (hier kom ik dieper op terug in komende blogs)en daar past dus geen alcohol in.

 

Echter nooit geen alcohol vind ik ook zo’n dingentje want ik kon er wel heerlijk van genieten.

Er is een pluspunt van alcohol!

Geheelonthouders en zware drinkers hebben meer kans op hart en vaatziekte.

Af en toe een rood wijntje heeft gunstig effect en verkleint ziekte van hart en vaten.

 

En er is nóg een pluspuntje van alcohol maar dat geldt alléén voor vrouwen.

Studies hebben aangetoond dat de testosteronlevels bij vrouwen, alcohol en krachtsport, geen invloed heeft.

Het testosteronlevel stijgt zelfs enigszins bij vrouwen wanneer ze paar glaasjes hebben gedronken.

Het neemt niet weg dat andere factoren worden weggenomen zoals verhoging van cortisol en dehydratie.

Deze factoren blijven bestaan bij inname van alcohol bij vrouwen.

Echter het sporten ervoor en daarna heeft dus niet zo’n nadelig effect als bij mannen.

Af en toe een wijntje kan niet verkeerd maar flink doorzakken is zowel voor man als vrouw slecht.

Alcohol blijft een gifstof met loze calorieën dus beperking geldt voor iedereen of je wel of niet aan sporten en afvallen doet.

 

 


^ Naar boven